torsdag 1 november 2012

Skitväder i helgen


Då regnet smattrar mot rutan och vinden viner känns det inte så inspirerande att tänka på flugkastning i helgen. Men ett litet uppehåll i regnet så kanske man kan svinga spö en stund.
Efter att ha läst Olof Johanssons bok "Född Fiskare" några gånger så satte jag mig för att titta på bilder från flydda tider.
Dessa flydda tider är ju inte 100 år tillbaka utan det jag har mest minnen av är ju från mitten av 60-talet och framåt.
En sådan Långa som  på bilden visar var ju ovanlig men det fanns mycket stor fisk på västkusten på 60-70 talet.
 Själv slutade jag att fiska på havet 1986 på grund av att redan då var det i  mina ögon utfiskat men tittar jag tillbaka så var det med dagens mått fortfarande "bra".
Jag trodde nog aldrig att jag skulle få uppleva en sådan total kollaps av fisket i havet.

Numera är det nästan bara laxfiske som gäller och jag hoppas att jag inte får uppleva samma fruktansvärda kollaps med laxen som hände med västerhavet.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar