lördag 31 december 2016

Årets sista kast och ett fyrverkeri



Dax att summera Fiske/kaståret som har gått.Fisket var om jag tittar på laxfisket en dålig säsong mest kanske beroende av väldigt lite vatten i våra åar här på Västkusten. Av 11 bokade fisken i Örekilsälven avbokade jag 10, kompisen hade årskort som han använde 1 gång.
Fisket i Gaula v 33 var inget att skryta med.En liten lax på ca 2 kg som mest liknade en besa kom det upp på 6 duktiga fiskare.
I våran lilla klubb-å kom det inte vatten förrän sent och då har jag tappat lite av intresset för att fiska på dessa laxar som börjar förbereda sig för lek.

För mig var fiskeårets höjdpunkt det trevliga regnbågsfisket som jag var på ett antal gånger i en av klubbens sjöar. Inte så mycket fisk men vilka underbart fina och starka Regnbågar som bjöd upp till dans på flugspöt.

Å vilket Makrill år vi hade!! Under mina 60 år som jag har fiskat har jag aldrig upplevt nått liknande. Makrillen fanns i stort sett överallt långt in i båthamnar och runt badbryggor! Där den ytjagande,underbara fisken gick att lura på flugspö.

Kaståret blev en riktig höjdare mest på grund av den korta OPST Commando linan. Som för mig blev ett lyft till en högre division när det gäller flugkast.Helt underbar att ha på enhandsspöt när det är trångt och bökigt när vi skall kasta.
Med en sån lina följer per automatik att s.k Skagit kast d.v.s Snap T och Perry Poke är så otroligt lätta att lära sig.

För mig innebar också året att jag är nöjd med mina flugspö från CTS och känner absolut inget behov att skaffa något annat. Dom spön som finns på marknaden idag kan  absolut inte tillföra mig något överhuvudtaget. Bara det är ju en skön känsla. Efter att provat 103 olika spön genom åren är jag säker på att inget är skönare för mig och mitt sätt att kasta.

Linvalet har varit enkelt för mig...nu har jag inte provat 100 olika linor men en del har det blivit genom åren. Ingen har kommit i närheten av RIO Scandi Versi T.
Nu skall det sägas att både spön/ linor är högst individuellt vad man gillar.

Just hemkommen från Rådasjön och några timmars kastning tillsammans med Magnus från Lerum som ville hitta en lina till sitt Sage Z-Axis 13,6´ # 8. Spöt är lite "påkigt" men kastade fint med favoritlinan framför alla, Rio Scandi Versi T # 9 = 38g. Betydligt muntrare blev det när samma lina blev apterad på mitt CTS Affinity Skagit 12,6´# 7/8. Oj,vilken känsla att kasta med detta eminenta spö!! Lätt å fint och med ett underbart tryck i klingan.

En liten filmsnutt på ett fantastiskt fyrverkeri vill jag förmedla och önska er alla ett Gott Nytt År !!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar