lördag 7 mars 2020

Underbar morgon

Den linbågen kan döda en mygga


Tidigt vid sjön som låg spegelblank, ladda första spöt vid niotiden mitt Sameos Opal 11´# 7 med OPST 400+ 12 Hardy spets. Sedan blev det 6ans tur med både 300gr skagitlina och en 6/7 Versi T. Alla dom linor jag testat kastar dessa spön linorna underbart fint. 
Nu har både jag å Bettan hittat tekniken för att kasta Skagitlinor med dessa spön som är gjorda för överhandskastning. Vilket innebär en relativt mjuk ovandel jämfört med sk Skagit spö eller äldre Speyspön. Som har betydligt djupare aktion. 
Tekniken som vi har anammat och som vi sett på många You Tube klipp är att inte ha tidiga spöstopp i framkastet. Utan i stället följa med spöt ner mot vatten ytan. Så som dom flest kastar i OPSTs filmer. För oss blir det en helt annan utrullning av tafsen. Åter igen ser man vad våra tränings pass tillför oss . Riktigt kul när man finner lösning på ett problem.
Jens kom till sjön med sitt CTS Affinity DQ  13`# 7-8 och naturligtvis en Rio Scandi Short Versi T # 8 på spöt. Som jag skrivit tidigare är det nog en av dom skönaste 13 fots kombinationer jag har kastat  med.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar