lördag 12 november 2022

Bli vän med din lina +lite film


 Åter en trevlig förmiddag blev det för Thomas Berth-Arne och mig. Thomas kämpar på med rollkastet som börjar sitta riktigt bra nu.

Själv provar jag som alltid olika spö/linkombinationer för att hitta det som jag tycker är trevligast att kasta med. Två Rio Skagit linor i olika vikter 375-400gr= 25,9-24,3g = 1,6 grams skillnad. Ingen kan klara att känna denna lilla skillnad i vikt, på linor som är lika långa. Däremot är skillnaden jättestor beroende på vilken längd på spetsen som vi hänger på. Alltså hur lång linan blir totalt i förhållande till spölängden.

För att belysa detta så provade jag idag min Hardy Rocket Head flyt body. I original med tillhörande spets är lina 10,7m/31g vilket passar bra till mina 12-13 fots spön. Men för lång för 11fotarna. Vad göra? jo naturligtvis bara sätta på en kortare spets, i detta fallet 2 m intermediate spets istället för orginalspetsen som är 3,7 m. Nu kastade det helt underbart.

Kontentan av denna lilla test är att mina 11 fots spö  skall ha en lina mellan 9,-9,5m. Kanske upp mot 10m om jag inte vadar för djupt.

Ur led är tiden! Under dagen träningspass såg vi flera människor som tyckte att luft temperaturen inbjöd till att doppa sig i det 12 gradiga vattnet.


                                           En liten filmsnutt blev det även i dag




                                  









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar