lördag 17 juni 2023

Provade lite nytt


 En skön känsla att stå ut vadad i det svalkande vattnet och svinga flugspö.

                             Provade några andra linor på mina befintliga spö.



Provade 2 Rio Scandi short en # 5 och en # 6 . jo Skytouch trot spey har djupare aktion vilket passar mig bättre. V-switch är lite toppigare men kastar väldigt fint också. Det mesta handlar om känslan i spöna.

Linorna som jag provade skall vara 10,1m vilket inte stämmer på några av mina Skandi Body. Skit samma, vid min djupare vadning denna dag blir linorna i längsta laget. Återigen handlar det om hur högt spötoppen är ovanför vattenytan
Spöna tycker jag känns trevligare med en något kortare lina gärna en sk skagit lina.

                                  Thomas kom till sjön idag med ett nyförvärv.


Ett spö jag inte hade provat bland dom 150 andra som jag har kastat med.  Tyckte spöt som är 11,6 # 8 var riktigt trevligt. Linan som Thomas hade på spöt var en Kina Skagit lina  400 gr/25,9g+spets.
Väl så bra blev det när vi provade en Rio Body # 7/ 350gr/22,7 med en 12 fots spets. Spöt kastade även denna lina till belåtenhet.

Nu inväntar jag min senaste beställning. Ett Skytouch trout spey # 7  11`skall bli spännande att prova med lite olika linor

Kan bara nämna att dom spöna jag köpt senast till mig själv o en kompis har kostat strax under 1200kr och har varit helt okej flugspö. Fin passform bra kork och bra rullfäste så även lindningar. Kan bara ge ett omdöme på dom spöna jag själv sett.

 För mig finns det inte i min sinnes värd att betala 5000-10000kr för ett flugspö som inte tillför mig något alls. 
Har svårt att förstå när någon talar/ skriver om sk premium spö, är det bara priset som skall vara tillräcklig högt för att kallas premium?????










 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar