fredag 11 november 2011

"Långfredag" igen

Från dagens kastning


Kalla fingrar var det i dag på morgonen innan solens varma strålar kom över trädtopparna. Janne L och  Ingvar O var som vanligt med på fredagskastningen.
Även i dag blev det kastat med lite nya spön som vi inte hade provat tidigare.Bl.a ett 16 fots#11/12 från den gamla anrika firman Sharps i Skottland.Provade lite olika linor både klumpar och långa linor Carron/Stealth och som jag sagt förut gamla spön kastar fantastiskt fint. 

Janne L provade en liten 10,3 # 7/9 från Daiwa ett "Amorphous Whisker". Ett i mitt tycke kanonspö,hittar jag ett sådant så köper jag det nog omgående.
Ingvar provade lite olika spön bl.a Bringséns 15 fot # 11/12.Även det kastar kanonfin men är i tyngsta laget för mig. Det är egenvikten som är den stora skillnaden mellan gamla och nyare spön, men äldre spö kastar absolut lika fint.
Sedan körde Ingvar på med att försöka hitta rörelsemönstret för Snakerollkastet. Han sitter säkert hemma i TV-soffan med en underdel till spöt och memorerar rörelsen.
Den nya skjutlinan tyckte Ingvar var det bästa han någonsin provat och jag är böjd att hålla med honom.Trots att Amnesian är gôrfin så är nog Varivas ett strå vassare. Som den tekniker han är så har han kollat linan i ett tvärsnitt och såg då att det är 6 stycken längsgående kanaler i linan, därav flytförmågan.


  Nya tag i morgon och återigen är jag vid badet om någon känner för att kasta en stund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar