måndag 24 juni 2013

Åter en heldag


En lång dag blev det åter vid sjön och som alltid när man har roligt går tiden snabbt. BG var med i dag och som vanligt är när han kommer så finns det gobitar i spöarsenalen. För dagen hade han med en Bringsén 12 ´# 7-9 och ett Daiwa Wishker WF 11,3´# 7-9. Även hans egenhändigt byggda canespö fick sig en omgång.

Började med att testa Daiwan med en Ballistic speylina på 12,5m å 25 g. När jag kastar med vissa spö så får jag gåshud och så var det med detta spöt. Provade med flera  olika klumpar med vikt på ca 25 g. Den riktiga höjdaren var när vi provade min Skagit lina på 23g+ 7 g spets...oj,oj så det kastade,helt makalöst.
Trots min svaga handled så kändes det absolut inte tungt att kasta med,bara man gav spöt den tiden det behövde. Så nu skall jag ut och försöka hitta ett likadant spö på nätet.
Så gick vi på Bringséns 12´ ,ett spö jag bara gungat lite på tidigare. Provade lite olika klumpar och det funkade fint. Men när vi satte på mina Skagit linor kom den beryktade ståpälsen fram. Körde först med samma lina som på Daiwan satt jättefint,bytte sedan till en belly som väger 26g +spets på 10g.Oj vad det kastade. BG kastade detta konceptet med en hand det såg väldigt lätt ut.

Som alltid blir jag lika förvånad hur även dess gamla spön kastar om man bara ger dom rätt lina

Av mina egna spön var det bara CTS 10,6´som blev kastad med lite olika klumpar.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar