söndag 8 november 2015

Trevligaste/ skönaste spöt att kasta med?

CTS 10,6´# 5/6 med Danielsson L5W 6-9

I dag fick senaste spöbygget prova fler linor än tidigare.4 st. Rio Scandi Short Versi T # 5 # 6 # 6/7 # 7 .Alla funkar fint men i blåsten som var idag upplevde jag 6/7an hade mer tryck genom vinden vilket inte var oväntat. Viktfönstret ligger för denna 10,6 # 5/6 mellan 25,9-35,6 samma som för min 12a #5/6.Då innebär ju 6/7 = 25,3g i underkant på fönstret. Men som jag sagt tidigare är vi olika som kastare.


 

Vilket bland mina 13fots spö tycker jag är det roligaste/ skönaste känslan att kasta med? Jag har ju CTS DQ spöna som favoriter på grund av deras fina aktion och låga vikt. B&W Parabolic ett underbart spö som klarar allt i linväg. Men alltmer lutar det åt 13´Kaitum med sin djupa lugna aktion...kanske faller det på vikten.Det väger ca 70g mer än CTS spöna men det har nog mindre betydelse under praktiskt fiske.Skall bli kul att testa till våren.

Kaitum 13´# 9/10 och Danielsson Control 7-12



Såg ett klipp på YouTube när Tim Rajeff pratar om tvåhands ECHO glasfiber spö och den mjuka fina aktionen på dessa. Är man inte klok eller varför bli jag nyfiken att testa ett sådant..? Jag vet att Mats "Judas" Rubinsson har ett likadant som han tydligen gillar så jag får väl kontakta honom och höra vidare för att stilla min nyfikenhet lite.
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar