måndag 26 mars 2018

Återigen siffrorna på flugspö.

Olika siffror men likvärdig böjkurva


Är man lite nördig när det gäller spön / linor får jag funderingar på siffrorna som står på våra flugspö. Detta skall ju tydligen vara en vägledning i djungeln. men för mig är det att gå vilse i snårskogen.
Kolla denna bilden på två spön en 10 fot # 7-9 och en 10,6 # 5-6. För mig är 10,6;an det som helt klart är det tuffaste av dessa spön.

Jag har bara sett en annons på ett spö och det är från Flugor.se. Spöt är deras Opal Switch 11´# 7 och jag citerar hur dom beskriver sin produkt. Här vet man vad man talar om det syns tydlig. En klar vägledning för alla spö fabrikanter.

Så beskriver Flugor.se detta spöt.

Spöt är designat för att bära en aftm 7 wf-lina på överhandskast och underhandskast som enhands fiske, men klarar betydligt högre vikter vid Shootinghead kast. Generellt kan du upp två linklasser till på linan för detta fisket. Vill du fiske s.k skagit-tekniker med kortklump kan du kliva upp betydligt mer, all beroende på din kastteknik och den klumplängd du väljer. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar