torsdag 22 augusti 2019

Var man starkare förr?


Provade mitt ålderstigna Daiwa Lochmor-Z 15´# 10-11 med en Century Stealth lina på 14,5m och 36g. Jodå några kast fick jag väl i väg innan armarna/ lederna började protestera. Åldern på spöt vet jag inte men skulle tippa mellan 25-30 år.
Det var nog modernt då med den tidens kolfiber. Men tiden har inte stått stilla så för en liten jämförelse laddade jag min Daiwa Signatur visserligen bara 12´men ca 10 år gammal.

Oj vilken skillnad framförallt både i vikt och grovlek på klingorna.

Mesta av kastningen gjorde jag med 12`Daiwan och CTS DQ 13´och linor som jag tycker passar dessa spön perfekt. Numera vill jag köra med Body runt 8 m och spetsar på 12 fot= 3,6m= ca 11,6m. Passar fantastiskt fint på dessa 12-13 fotare bara att justera lite med överhänget beroende på spöts längd.
Dom gamla spöna är många gånger underbara att kasta med men tyngden avskräcker iallafall mig. Den känslan jag letar efter upplever jag trots allt i flera av dom moderna spöna. Men funderar allt mer om det inte är linan som skapar mycket av känslan, skulle nästan tro det.
-Känslan som Nextcast SalarFinder40 # ger på flera av mina spön når inte dom andra likvärdiga linorna upp till. I stort sett samma längd/ vikt.  







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar