tisdag 30 mars 2021

Bonkerspey träning+ lite film


 Ett trevlig pass blev det vid sjön. Dagens övning är att förfina Bonkerspey kastet. Ja det börjar sitta allt bättre, men en del detaljer är det att finslipa på. Nu ser jag alltmer betydelsen av att linlängden harmoniserar med spölängden för att alla kast skall funka friktionsfritt.

Korta spön med för långa linor gör det svårt att hantera på ett bra sätt. På mina 11 fotare vill jag inte ha linor längre än 9-9,5 m vilket jag tycker är lagom för alla typer av kast.

Det gäller att balansera upp linlängderna så det stämmer med spöt. Ex. en lina på ca 6 m funkar fint med en 3 m spets till min 11 fotare .9,3- och 10 fotarn med samma lina då tycker jag att en 2 m spets sitter bättre

Filmen idag får ett abrupt slut då batteriet i kameran tog slut men håll tillgodo med denna lilla snutt.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar