söndag 13 mars 2022

Kastväder med T-skirt

 

Det blev som prognosen utlovade en värmande sol i den svala ostanvinden som vi fick i Stensjön idag. Själv var jag ganska tidig på plats, oftast är ju vinden svagare tidigt på förmiddagen

Dagen höjdpunkt för mig blev att prova en lina som inköptes för många år sedan. Rio Scandi Short int Body #7 350gr/22,7g, + 3m sjunk 3spets. Provad först med Daiwa Amorphous Whisker Osprey 11´# 5-6-7-8 jo den kastade linan men kändes för tung att lyfta. Betydligt trevligare var linan på Guideline Kispiox 11´ # 7-8. Kastade underbart fint. Idag blev det rätt mycket Bonkerspey kast, ett trevligt kast som jag får till bra nu med lite kortare linor.

Och med kortare linor menar jag att dom är anpassade för mina 11 fots spön. Alltså max 10m linlängd. Så kom Conny L upp med min gamla 15´# 9/10 Elgeco HIPS och en Versitip lina. Jodå ett par kast orkade jag med, men blir förvånad hur tungt detta spö var. Hur kunde man fiska med detta för 10-15 år sedan?

                Betydligt trevligare var det spöt som Sören Finne hade med.


Spöt laddade han med en Kina Skagit på 400gr+3 m intermediate spets. Spöt kastade jättefint med den linan, skall bli kul att prova lite andra linor på spöt. Mycket för att känna av lyftkraften i klingan.

Sedan kom Jens L med sitt nyförvärv som jag testade i går. Nu provade vi min Hardy Rocket 7/8 10,7 m /31g. Kastade linan jätte fint, kul när man hittar rätt i linlabyrinterna.

Vår vädretverkar bestå så det blir säker en sväng till sjön i morgon.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar