lördag 12 mars 2022

Nu har den kommit.


 En kanon förmiddag blev det i sjön. Vinden var hyfsat snäll under några timmar. ändrade sedan riktning och blev stökig och svårbemästrad..

Berth -Arne är ju med som alltid, även idag kom Adis från Borås han ville prova sin Sage Method 11,9 # 8 med en Guideline klump. Kastade jätte skönt även med flera andra linor vi provade. Bl:a min Hardy Rocket 10,7m  #7-8 . Airflo FITS 6,25m/450gr med T 8 spets. Den som vi tyckte gick bäst är Rio Skagit Max GameChanger 7,2m  425gr/27,6g med 2 m sjunk 1/2 spets.  Konceptet med bara 2 m spets är anpassat till min 11 fotare. Använder jag längre spö så sätter jag på en längre spets.

Denna linan är min absoluta favorit när det gäller lite längre Skagitlinor. Med Kortare linor föredrar jag OPST, deras Groove är underbar att kasta å fiska med.

                                Sedan kom Jens L med ett nyinköpt Guideline spö


Ett mycket trevligt spö tyckte vi som provade, blev bara provat med en Skagitlina från Kina.  Men det kändes trevligt det lilla jag testade. Skulle villas prova med linor som har sjunkande spetsar. Alla spö kastar oftast bra men har inte alltid den lyftkraften jag önskar på ett bra spö.

Som alltid lika roligt när spösvingarna kommer när vårsolen börjar värma. 

Morgon dagen ser ut att bli lika fint så det blir säkert att lufta spöna igen






 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar