tisdag 2 maj 2023

Flera spön, men en lina.

    

Spöna på bilden är närmast Gloomis IMX 11`# 8/9. i mitten Daiwa Signatur 12`#8 och längst bort CTS Affinitty DQ 13 `# 7-8


 På dagens lilla pass fick jag kvitto på det som jag har hävdat. Vadå? Jo att längden på linan betyder mer än vikten. Linan som jag provade på dessa tre spöna på bilden är en Rio Skagit Max Long 500gr/32,4g/8,2+3 m spets=11,2m.

Började med G Loomis 11`# 8/9 kastade fint, men kändes jobbig att lyfta. Inte på grund av vikten utan att den är i längsta laget för spöt. Spö nr: 2 Daiwa Signatur 12´# 8 nu var det betydligt lättare att lyfta å kasta. Bara för att spöt är lite längre än linan.

Spö nr3 CTS Affinitty DQ 13`# 7-8. Oj nu var det verkligen lätt att lyfta å kasta, bara balansera att överhänget då lin längden är lite kort för 13 fot. Men 60-70 cm överhäng så blir det kanonbra.

Kontentan blir av detta lilla test hur viktigt det är att längden på linan harmoniserar med längden på spöna

PS jag talar bara om olika typer av vatten ankrade kast. Vid över handskast betyder vikten mera. Även om jag provar ett överhandskast, ibland men då bara med min klump utanför spötoppen. 




 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar