lördag 29 april 2023

Trevligt att få hjälpa fiskebröder och som vanligt lite film


 Trevligt vid Rådasjön i dag. Thomas är flitig med sin kast träning.  Många grejer att hålla reda på i skallen, men med flitigt kastande så sätter det sig så småningom i ryggmärgen.

Abbas ville prova några nya linor han köpt. Men inte köpt innan han provat mina linor till sina spön. Rio Skagit max GameChanger 425gr/27,6g/7,2m. Den provade han på sitt Orvis Hellios 11´# 8. För att få fin balans i kastningen gäller det att få till rätt längd på lin konceptet. 2 m T8 spets på den linan så kastade spöt underbart. Lina nr:2 som han provade var även den efter testat min. Airflo F.I.S.T 450gr/29,2g/6,05. Denna provade han på sitt.


Ett spö som jag tycker är riktigt trevligt, kastade Arflo linan så som vi hade tänkt.

Själv testade jag G loomis IMX 11`# 8/9 nu med en kortare Rio Skagit än den jag provade igår. Som visserligen kastade fint men kändes onödigt tung. den är 7,3m mot den jag körde i dag 6,4. kastade betydligt trevligare. Spetsarna är 3 m på båda linorna. Vilket innebär att 10,3m blir i längsta laget för 11 fots spö när det gäller Speykast. Då stämmer 9,4m bättre för mig.

Provade även mitt Daiwa Signatur 12`# 8 med Airflo FITS450gr/29,2g/6,05+ 3m spets.

9m på 12 fot är lite kort, Går att balansera med längre överhäng. Bättre är det att ha längre spetsar 12-15 fot. Men oj så skönt det spöt/ lina passar ihop.

                           En liten filmsnutt blev det även denna dag.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar