söndag 16 april 2023

En lina till flera olika spön.


 Precis som jag tänkte, En lina passar kanonbra till många olika spön. En tanke som inte tillverkarna är förtjusta i att marknadsföra. Dagen lilla test gick ut på att prova några av mina linor som jag vanligtvis använder på 11 fotarna.

Först ut Airflo F.I.S.T 450gr/29,2g/6,05m för att balansera denna linan till mina 12-13 fotare är det bara att sätta på en 15 fots spets. Jag kör spetsen efter 1/3 dels regeln, allts bör inte spetsen väga mer än 1/3 del av boodyn. I detta fall max 9,7g men mina spetsar ligger runt 5-6g för att passa alla mina linor. 

Spöna jag testade med idag var Daiwa Signatur 12´#8 och CTS Affinitty DQ 13´# 7-8

När jag kör denna linan på 11 fotarn så är den naturligtvis kortare. Alltså är spetsen bara 2 eller max 3 meter. Oj vad denna linan kastar fint på mina 11-12 och 13 fotare.

Lina nr:2 Rio Skagit Max GameChanger 425gr/27,6g/7,2m+4,6m spets= 11,8m balanserade bäst mot 13 fotarn. Även denna linan är bland favoriterna på 11fotarn men då är det viktigt för mig att bara ha en 2 m spets då är en kombinationen underbar att kasta med.

Kontentan av dagens lilla test är att en lina passar till många olika spön. Bara man inte stirrar sig blind på några gram upp eller ner utan lägger focus på längden på linan.

Thomas var med och fortsätter att träna och gör små framsteg varje gång. Som gammal golfare vet han att det kan ta tid att lära sig. Och vi tränar ju bara Speykast.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar