söndag 23 juli 2023

Gammalt å Nytt.


 Dagens väderprognos stämde dåligt. Lika glad för det är jag. Några timmar vid sjön blev det för Thomas å mig. Dagen lilla fundering var hur ett gammalt spö hanterar en modern lina? Inga som helst problem.


Den gamla Daiwa 11`# 5-8 klarade Hardy Rocket # 7/8 7,1m body med 3m spets, fantastiskt fint.

11 fots SkyTouch # 7 fixade linan fint men kändes lite tung.

11 fots SkyTouch # 3 med 250gr/16,2g +12 fots spets är underbar att kasta med.


Även denna lilla 11 fotare V-Svitch # 5 med en Skagit lina från Kina  300gr/19,4g + 12 fots spets är formidabel att kasta med.


Thomas som är med på varje träningstillfälle utvecklar sin kastteknik fantastisk bra.

                                                   Spöt som han använder är


 Ett spö som när jag kastar med det är helt underbart. Helt i min smak 350gr/22,7g +12 fots spets. Idag tränade han också med en 12 fots Hoover/ intermediate spets. Då blir det lite annorlunda kastteknik. Upprullning av linan kommer till som ytterligare ett moment. Efter att jag visat så löste han detta hur elegant som helst.

Nu har jag själv spö så det räcker å blir över...skulle jag skaffa något mer spö skulle jag försöka hitta detta. Helt klart ett spö som sitter i hjärnan på mig. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar