fredag 28 juli 2023

En underbar morgon.

 


 En fantastiskt fin morgon vid Rådasjön blev det idag. Började med att testa min Daiwa Osprey 11,3` #5-8  med en Rio Scandi Short + 12 fots spets. Helt underbart. Nästa spö blev Skytouch 11 #7 med lite olika linor. Sjunkspetsar är inte spöts starka sida. Lyftet blir lite jobbigt men kasten går kanonfint.

11 fots # 7-8 Guideline Kispiox fixar det mesta i linväg som jag matar spöt med. Ett fantastiskt skönt spö för mig.
Berth-Arne kastade med sin Opal 11 # 6 och Rio Scandi Short # 6. Upplevde vi lite för lätt. Bättre kändes en Scandi Short 6/7 inte för vikten som skiljer 1,5g. nej en 12 fots spets var lösningen.

Min lilla 11` #5 V -Svitch+ 300 gr/19,4g+12 fots spets är en dröm för mig att kasta.

Rolf J kom med ett Loop Blackline 12,2 # 8 och en Rio Scandi Versi T Body long 8/ 430gr/27,9g 8m + 12 fots spets. För mig och Bettan kastade detta kanonfint. Rolf hade hört under sitt fiske i Norge att lina var för lätt. Där ser man vad olika kastare tycker.

Nu bytte vi till en Skagit Max Long 8,2 m/ 500/32,4g+12 fots spets. Jodå spöt hanterade den linan fint. Men vi upplevde den i tyngsta laget. Ett Sierra spö 12,4 # 9 kändes inte särskilt trevligt. Mycket mer toppigt än Loopspöt.



 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar