onsdag 2 augusti 2023

Vad träningen med flugspö ger mig.


 Efter gårdagen pass så får jag en go känsla vad all träning med flugspö ger mig. Tränar mest med 11 fotare och varierande linor. Skytouch 11 #7 provade jag med 300gr/19,4g/ 6,10m+3,6m spets. För mig kastar det otroligt fint.

Tränar mycket att kasta på backhandsidan både med höger/vänster hand över fel axel. Nu verkar det som jag får till kasten bättre än om jag kastar som vanligt. Fråga mig inte varför? Har säkert att göra med att den dominanta handen inte får vara med på samma sätt. Spöt får säker göra jobbet bättre.  i går testade jag att kasta både överhandskast och airsnake med vänster hand över höger axel. Funkade klockrent.

Berth-Arne kastade med sitt Sameo Opal 11 #6 med en Rio Scandi Versi T #6 19,8g /ca 7m med 12 fots spets= 10,6m. Jodå han kastar detta som enhands men det blir jobbigt för att han är så  kort. Vikten för spöt inga som helst problem men linans längd är problemet.  En Skagit lina 6,10+3,6m spets=9,7m och samma vikt men 90 cm kortare så var den ekvationen löst. Betydligt lättare för honom att kasta när spö/ linlängd stämmer.





 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar