torsdag 31 augusti 2023

Lika men olika.


 Morgonens pass på spegelblankt vatten. En jämförelse mella 2st 11 fotare # 3. Jo båda spöna hanterade den första linan jag testade. 250gr/16,2g 5,1m+3,6m flytspets. Denna kombon kastade båda spöna för mig helt sagolikt fint.

provade sedan OPST Groove som är en flyt/ intermediate lina 250gr/16,2+ 3m sjunk 6 spets. Nu kände jag direkt olikheterna i spöna. CTS spöt har betydligt djupare aktion och därför bättre lyftkraft på sjunkande spetsar.

Kontentan av min lilla test är att Skytouch spöt  är som man sa förr i tiden om Cane spön. Ett flytline spö medan CTS spö klarar det mesta.

Provade även CTS 10`# 2-3 med 250gr/5,1m kastar finare med en 3 m spets. Det gäller att anpassa lin längd efter spö längd

Träningspassen för mig blir alltmer tvåhands kast med vänster hand överst på handtaget. Utan skryt så får jag till alla mina olika kast, med backhandskast. Alltså kast med rätt hand över fel axel. Och vad som förvånar mig är att dessa kast tycker jag blir bättre än dom vanliga speykasten. Kasten jag gör på backhand sidan är vanligt Spey/ Snap-T/ Cirkel-C/ Snakeroll / Airsnake / Bonkerspey/ och vanligt överhansdkast. Allt funkar underbar fint på backhands sidan. 

Detta gläder mig då min högra handled är så Artros drabbad.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar