fredag 28 december 2012

kall fin förmiddag



Åter en fin förmiddag vid ån,någon minusgrad men vindstilla.Danne kom ner en sväng för att hämta rullen jag fixat åt honom. BG  dök upp igen han var lite nyfiken på mina CTS spön och Varivas skjutlinan. Stefan B kom förbi på hemväg från jobbet,
Vi upplevde CTS spöna lite olika trots att båda är 13 fot #7/8 körde med en PT klump på 12,10 och 31 gr och en Ballistic Spey på 12,3 m å 30 gr.
När vi väl testade båda spöna med samma lina försvann skillnaden helt alltså spöna är lika sköna båda två.
BG som har en lite tuffare kastryttm upplevde att det gick att trycka till mer än vad jag gör.
Jag körde även med mitt CND 14,4 # 8-9-10 och 60 fots Stealth lina och passade bättre än CND 15,6 som behöver ha tyngre linor.
Bringséns 10 # 8-9 blev oxå provad både med en Ballistic på 11,5 m och 23 gr. Nej,till dom lättare spöna är det en klump och en lätt skjutlina som gäller.

Ganska logiskt med en lätt skjutlina i dom lättare klasserna. Kollade vad 15 m coatad lina väger jämfört med samma mängd av den grövsta Varivas, 10 resp 4 gr då ser man ju tydligt vad skjutlumpen skall transportera ut.

Lutar nog åt en ny sväng på söndag om vädret tillåter.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar