söndag 17 februari 2013

Mycket Skagit snack

B-G laddar på med Skagit
Åter en fin förmiddag med flugspö vid åkanten. Tre gubbar var vi idag.Som vanligt Janne L och så dök B-G upp med två spön som han ville prova med Skagitlinor. Ett LeCie 14,8 #8/9 provades med två Riolinor på 350/400 g. Den tyngsta linan gick väl bäst men detta spöt var inget i min smak,men B-G hanterade det alldeles utmärkt. Ett 12,5 Pol 12 provade oxå inte heller detta var i min smak.
LeCie spöt provades oxå med en Speylina på 56 fot från Mackenzie och nu blev det för mig ett helt annat spö. Oj,vilken inneboende kraft spöt visade i bl.a lyften av den långa linan.Ett kanonspö i mina ögon för en lång lina.
Vi provade även ett Daiwa Amorphus 13 och 350 g Skagit.Inte dumt alls, men jag har ännu inte hittat något som passar mig bättre än mitt CTS spö.

Hittade en liten blänkare som den kända Norska tävlingskastaren Mikael Blomberg skrev om Skagitkastet för ett år sedan och för mig stämmer det på pricken.
 
Är det någon som börjat leka med detta?
Själv så har jag varit motståndare av skagitt och därför inte äns provat det...
Tills igår... Hadde min goda vän Tommy på besök och han hadde med sig
några klumpar från rio.. När man fick satt ihop det med 13,3 fotaren min och
sjunk 3 Spets så var det här ganska kul.. Tommy instruerade mig och plötsligt
kände jag mig nästan skamsen över att jag varit så negativ till detta...
Så otroligt lättkastat och så lätt att få bra kastlängder..
Den största orsaken till att jag varit motståndare är att jag menat att det plaskar
för mycket... Det stämmer inte.. När man gör det riktigt så plaskar det mindre än
för exempel en långlina...
Betyr detta att jag ska sluta fiska med långlina?? NEJJJ...
Men när det behövs att komma ner lite i vannet... Vårfisket.. mycket vatten eller trångt
DÅÅ skal detta fiskas med....






1 kommentar:

  1. Hejja BG! Gamla mysfarbrorn! Hälsa från Jacob från Kalmar, numer Stockholm ;)

    SvaraRadera