tisdag 14 mars 2017

2 spön 2 linor



Fick en fråga av en fiskebroder hur jag orkar hålla på att kasta som jag gör. Pensionär som jag är så har detta blivit en hobby i fiskehobbyn. Alla timmar jag lägger ned har jag helt klart användning för i det praktiska fisket.
Fiskebrodern tycker om att binda flugor och då undrar jag lite vad skall man ha alla dessa flugor till.
Själv binder jag inget men har säkert flugor som om jag skulle fiska med några st om dagen räcker i många år. Men flugbindning är ju också en hobby vid sidan av fisket.
På dagens korta pass vid sjön var det två spön/ linor jag ville jämföra. Först ett 13`# 9-10 Kaitum byggt 95 hos Lennart Bergqvist här i Göteborg. En Rio Scandi Short och en Versi T # 9 var en fröjd att kasta med. Mitt CTS Skagit 12,6`# 7-8 20 år yngre men betydlig tuffare att kasta med samma linor. En 500gr Skagit lina testades på samma spön.Bägge spöna hanterade linorna fint men jag gillar Kaitum spöts underbara aktion bäst. Återigen ser man att siffrorna på spöt inte stämmer särskilt bra med dagens linor.
Har tidigare provat ett Powell i samma längd/klass upplevdes som identisk med Kaitum fast lättare.
Dom äldre spöna är fortfarande fantastiska att kasta med bara lite tyngra.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar