onsdag 20 december 2017

Givande trots surväder




Duggregnet till trots dök Bert-Arne upp vid sjön. Mest för att testa om det var mitt CTS DQ 13´#7-8 med Nexcast linan som gjorde att kasten funkade så fint,
Samma lina, nu på hans Guidline LPXE 13´# 8/9. Funkade klockrent även på det spöt men inte med samma känsla då spöt är styvare än mitt.
 Helt klart är att han har utvecklat sin kastteknik på väldigt kort tid. Vilket gläder mig mycket.

Bert-Arne har alltmer börjat hålla in armbågarna mot kroppen. Annars vet han att det är remmen som gäller ha ha.



Kolla remmen på underarmen




Conny L kom förbi för att tjôta en stund men ville naturligtvis göra några släng.Conny börjar bli impad över Bert-Arnes sätt att kasta. Själv kör han någon blandning mellan Spey/Rollkast. Funkar fint men är ett jobbigt sätt att kasta.

Nu var det dax att visa Conny remmen. Ett enkelt hjälpmedel som låser fast underarmen så man inte sträcker ut den å dödar kastet. Genast såg jag att spöt fick göra jobbet i stället för armen, vilket innebar smalare linbågar än tidigare.
Conny tyckte det kändes ovant vilket jag förstår men tränar man på det så blir det naturligt att låta spöt göra jobbet.

Nu blir det inget spösvingande förrän efter julafton. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar