tisdag 30 januari 2018

Linans betydelse?

Lite nyis i kanten nu på morgonen


Det gäller att passa på mellan lågtrycken om det skall bli någon kastning. Funderingen i dag var på några linor med i stort sett samma längd/vikt. Spöt var som så ofta favoriten CTS DQ 13´# 7-8. Började med Rio Scandi Versi T #8 = 11,6m/33,1g. Jo den kastar fint.

Bytte till min modifierade Rio Short Head Spey 7/8 där klumpen är 8,2m +3,6m spets= 11,8/30,6g. Betydligt mer harmoniskt i flykten. Antagligen beroende på bodyns längd. Skillnaden är ju över 1 meter.

Lina nr: 3 Nextcast SalarFinder 7/8 där bodyn också är ca 8m+3,6m spets=11,6m. Även denna linan kastar underbart fint. Visserligen några gram tyngre ca 35g vilket jag inte tror spelar så stor roll.
För mig verkar det alltmer att en  bodyn runt 8m och en spets runt 3,5-4m med rätt vikt är det optimala för mig och mina 12-13 fots spö.
Väntar med spänning på Rios nya Scandi VersiTip Body Long version. Den jag väntar på är en #8=  8 m/ 27,9g. Tror att den kan bli en höjdare, annars har ju Nextcast flera fina alternativ i Winter Authority serien WA 35.

I dag kom Berth-Arne förbi för att prova ett enhandsspö med en Lee Wulf lina.
Inget för mig, linan var alldeles för lätt för spöt, efter ett spöbyte blev det hyfsat men bäst blev det med en Rio Scandi Short 6/7.
Conny L kom till sjön för att tjôta och göra några släng. Sedan kom vinden som var utlovad då var det dax att packa ihop för denna gången. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar