torsdag 26 april 2018

Rio Scandi Versi T löste det igen.



Idag kom Pär Jansson tillsammans med en klubbkompis upp till sjön. jag hade fått en fråga från Pär om jag kunde hjälpa till att hitta en passande lina till Åke som killen heter.


Detta spö riggar Åke upp med någon gammal Loop lina. Åke är väldigt ny på detta med tvåhandsspö och speykastning. Så det funkade sådär, linan kändes inte särskilt bra varken för Pär eller mig.
Vad ordinerar "lindoktorn" jo naturligtvis en Rio Scandi Body Long, men som bara var tillgänglig i # 8 = 28g +15´spets 7,1g= 35g totallt.

Nu plötsligt hade vi ett nytt spö att kasta med, en sagolikt fin kombination. Där ser man återigen linans betydelse.
Vi provade även ett Zpey Switch på 11 fot # 8 rekommenderad linvikt 17,5g. Vän av ordning fattar nada. 17,5g enligt AFTM är mellan # 9-10.
Nu hängde vi på en Rio Scand Short 7/8 med en 12´Hardy spets då blir det runt 30g.
 Aningen tungt men en 6/7 eller en 7:a hade passat perfekt

Men vad kommer siffran 8 och 17,5g som står på spöt? Som vanlig är jag alltid  lika nöjd när jag kan lotsa folk genom lindjungeln.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar