söndag 16 juni 2019

Det passar bättre eller sämre.


Dagens pass i duggregnet gav åter en fingervisning att alla spön inte gillar alla linor. Provade flera likvärdiga linor i längd/vikt men olika i sin tapering.  Det finns spön som gillar alla linor, ett sådant är min 11,3 #8-9 Graham Grilse. Spelar ingen roll vad jag hänger på i rätt längd/ vikt så kastar det underbart fint.
Andra spön jag provade idag var Loop Cross S1 12´# 7 och Z-Spey Zero 12´# 8-9. Dom är betydligt känsligare mot vad jag hänger på i linväg.
Själv tror jag det beror på att en djupare aktion klarar betydlig fler olika linor. Kan bara se på flera äldre Spey spön och sk Skagit spön som har större toleranser på linor.
Dessa spön är helt klart i min smak. Ett spö skall klara alla mina linor inom längd/ vikt spannet. Jag vill inte ha ett spö för varje lina jag använder.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar