måndag 8 februari 2021

Back to Basic

Ett gammalt Daiwa som har samma egenskaper som dagens spö.

 

Sitter å tittar på ett YoyTube klipp om ett spö som har beteckningen X7 till det facila priset av 13785kr. Enligt filmklippet är det ett helt unik spö. Men för mig är det som att uppfinna hjulet på nytt. Det mesta som sägs i klippet finns ju redan i gamla sk Speyspö eller nyare sk Skagitspön. Man talar om en styv spötopp och ett spö som böjer sig ner mot butten. Mina gamla spö har samma egenskaper som dagens svindyra  spö. Det som skiljer är ju bara spöts egenvikt.

Så är dom flesta av mina spö men till ett helt annat pris. Man talar om ringarna på spöt som skall ha mindre friktion. Av dom 130-140 spön jag provat har jag aldrig reflekterat vilka spöringar som har minst friktion. Däremot finns det som jag brukar kalla bromslinor, alltså linor med coatad skjutlina. Vill man uppnå minimal friktion kan man smörja sin lina med något av dom linmedel som finns.

Jag har provat spön i den prisklassen och det har inte tillfört mig något överhuvudtaget..



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar