onsdag 21 september 2022

Tre jämngamla spön.


 På dagens kastning ville jag prova 3 st 11 fotare. Från vänster i bild ABU 2000 # 8-9 Daiwa Amorphus Wisker # 5-6-7-8 och G Loomis # 8-9 Som vanligt är det mina Skagit linor från Kina som är referenslinor.

Jo ABU spöt är helt okej att kasta med, ville kanske ha lite mer vikt än dom 350gr=22,7 g+ spets 6 g. Längden på linan är som alltid på mina 11 fots spö 9-10m. Betänk att alla dessa 3 spöna är gjorda som enhands spön. Men jag kastar alltid tvåhands med dessa korta spön. Detta spöt skulle för balansens skull ha ett handtag som är ca 10 cm längre för att få fin balans. Då spöt är framtungt.

Daiwa spöt är ju lugnt och fint att kasta med och trivs bäst med 300gr= 19,4g+6 g spets. Men favoriten för dagen blev G Loomis både med skagitlina 6,20m från kina på 350gr/22,7g+ 3m/6g spets. Lika fint går OPST Commando 350gr/ 4,6m men då med en spets på 12fot/3,7. Bara för att kompensera den något kortare klumpen

Kontentan av dagens lilla test är att G Loomis spöt är lättare, annan kolfiber? Aktionen är som jag alltid gillar åt det djupare hållet på alla spöna. Men Loomis spöt passar mina åldrade handleder bäst på grund av sin mindre vikt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar