söndag 21 augusti 2011

Hemma igen

Stornesset v 33
Hemma igen efter en dramatisk laxfiskevecka i Gaula. Älven gick ganska låg när vi började fisket på lördag kväll. Måndag eftermiddag fick vi ett fint duggregn som ökade i styrka under kvällen. När vi avslutade fisket vid 20.00 sa jag till Berny att i morgon har vi säkert bättre vattenföring. Stolen som vi hade på stranden ställde jag upp på åkern för säkerhets skull.
Vid 5 tiden nästa morgon knackade Jan-Ivar på dörren å sa att vi måste lämna huset inom en 1/2 timma, älven var då uppe på gårdsplan. Snabbt ihop med lite mat och kamerorna,han hade lånat ett hus som låg högre upp av sin granne.


Ett mäktigt och samtidigt skrämmande scenario utspelades framför ögonen på oss alla särskilt vi storstadsbor. Vår första tanke var att så fort vi kunde nå huset igen var att packa och köra hemåt. Men av Jan-Ivar fick vi veta att väg 3 mot Röros var delvis bortspolad på vissa bitar. Ner mot Stören var vägen oxå avstäng.Vid gården Winsnes stod vattnet över vägen. Alltså fick vi stanna där vi var. Efter ca 5 timar började älven sjunka igen och vi kunde återvända till gården.Nu såg vi en del av skadorna som hade uppstått.1 meter vatten i källarna hade slagit ut en del apparatur.Bl.a varmvattenberedaren så vi var utan varmt vatten resten av veckan.
Tisdag/onsdag var ju ofiskabara som ni förstår.Vi fick höra att vägen ner till Stören åter var öppen så vi tog en åktur neråt i dalen för att titta på skadorna som denna fantastiska flom,829 m3/s, åstadkommit. Eggafossen har inte varit så hög på 70 år. Skadorna var betydlig allvarligare ovan Singsås då älvdalen är betydlig smalare. Men det fanns en del hus som fått vatten i sina källare längre ned i dalen.

 På torsdag var älven åter fiskbar men långtifrån klar ännu men blev finare för varje timma. Nu var det inte samma älv som när vi började fisket denna veckan.. En total ommöblering av vissa delar av vårat vall. Jag kände mig ganska vilsen då våra stora stenar som varit riktpunkter inte fanns kvar och bitställen inte längre syns. Har dom inte rullat i väg så är dom numera täckta av minst 50-70 cm grus. Jag upplevde att det bildas en ny djupfåra betydlig närmare vår strand. 
På fredag var älven riktigt fin igen och nu såg vi mycket fisk vid garagepolen.Berny tog återigen en fin fisk på sin Rifling Hitch tub.En hona som fick gå tillbaka 84 cm enligt tabellen ca 5,8 kg. Själv hade jag lite träningskastning med pojkarna då jag har skaffat laxutrustning åt dom, varsitt 13 fots spö. 
Avslutade mitt fiske ganska tidigt på grund av en ömmande fot då jag tydligen trampat på något när jag har badat i Sisjön. Ska till läkaren i morgon.
Hemresa på lördag morgon och vi får reda på att vägen åter är öppen mot Röros. På färden mot Röros så får vi verkligen se vad älven ställt till med. 2 broar bortspolade en bro står med lutande fundament järnvägen hänger i luften på ett ställe. I tunneln innan Eggafossen hänger flera av betongelementen på sned så det har gått flera meter vatten i tunneln. På två ställen måste vi stanna och invänta följebil
för att få åka vidare. Vi kör på vänster sida närmast berget. Vägräckena ut mot älven är ju borta eller ligger som spagetti ner i älven. När vi kommer upp till samhället Ålen ser vi ännu mer av förödelsen stora delar av parkeringen utan för butiken är bara ett stort hål.
En del kort har jag tagit men framförallt har jag fått till en bra film.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar