onsdag 2 januari 2013

Mycket vatten


Ett kort pass blev det i dag tillsammans med Janne L. Mest för att jag skulle få en chans att prova hans Skagitlinor. Själv har jag en sådan lina på ingång så det var mest vilket spö som kändes bäst. Började med Hardy Favorit 12,5 fot # 9 och en Riolina med intermediatespets, inget vidare bytte till Elgecos HIP Spey och då hände det grejer. Provade med en DDC Connect spets int/sjunk1 och då blev det riktigt bra.

Så det blir HIPS spöt som gäller.Provade även en vanlig DDC Connect och även detta funkade ypperligt att kasta Snap T kast med. Men en Skagit belly bär ju spetsarna bättre på grund av sin större flytkraft.
Janne provade lite olika spö allt från Aquarex/ B&W och ett Sage G 2 som jag tyckte kastade fantastiskt fint med en Skagit lina från SA. Janne tyckte att SA linan kändes bättre än Rio själv är jag för ny på denna typ av kast men upplevde väl oxå SA linan lite goare.
Själv har jag beställt en lina från Guideline,en 9/10 550 grain= 35 gr + spets. Det går ju alldeles utmärkt att kasta vanligt Speykast oxå med denna typ av lina.
En liten reflektion får man när man provar gamla spön som Sage G2...Var det inte bättre förr? I allafall för i mitt tycke har dom nya spöna inte blivit bättre.

Är vi nu vid gränsen vad vi kan prestera?Jag tror det. I dag kan vi kasta 30-35 meter med den utrustningen jag använder till mitt fiske oavsett om spöt är 20-30 år gammalt eller dagsfärskt.

Kan nog bli ett pass på lördag om inte vattnet stiger ytterligare.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar