lördag 28 september 2013

Gubbdagis med flugspö

Gubbdagis med flugspö

6 st gubbar var vi på dagens kastträning. Som vanligt kom Per-Erik bland dom första,en timma efter mig. Sedan kom John och BG, Håkan S dök också upp å sedan kom Anders v.B
Jag och Per-Erik började med att prova ett B&W Norway Spey Caster 14´#9.Där hängde vi på en 10/11 60 fots Rio Powerspey men det var ingen höjdare. Provade även en Monteith spey på 68 fot.Den kastade skapligt men var för oss alla i längsta laget.
Nu återstod att sätta på den bästa av långlinor nämligen en Stealth 60 fot och som jag misstänkte den var helt klart överlägsen.

Håkan S hade med sig ett mycket trevligt spö från Partridge.Designat av Ian Gordon. Medium Spey 15´ # 10/11. Provade med både 60 och 70 fot Stealth och det uppförde sig oklanderligt, 70 fotarn var väl kanske i längsta laget för oss alla.
BG provade ett Daiwa Whiskers Fly 7-9 WF 98 11,3 med en egenkomponerad lina men för mig var det för tungt. Nej,min lätta Skagitklump satt kanonfint på detta gamla spö.
Mitt eget kastande blev som vanligt med mina favoriter bla CND 14,4 8/9/10 och 60 fots Stealtlina,en kanonkombination. Som vanligt blev det också en del Skagit kastande med mitt CTS 12,6 # 7/8.
Anders v. B körde som vanligt med sina Sharp spö och 75-85 fots linor.Jag provade väl 4-5 kast sedan var det alldeles för tungt för mig.Men Anders orkar hålla på jag och flera med mig förstår inte hur han orkar. Antagligen har vi inte tekniken för dessa tunga och långsamma spön.
John nöter  på med sin 14 fots R.B Meiser 6/7/8 och han kastar allt bättre för varje träningspass. Jätteroligt för mig att se vilka framsteg både han och Håkan har gjort sedan dom började träna med mig.
Ett litet  filmklipp från dagens övningar hittar ni här.

http://youtu.be/AW0hdjBQrVQ














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar