onsdag 6 november 2013

Ny Gubbe

Stig laddar på med Skagitlinan


Åter en stilla och ganska solig förmiddag vid Stensjöns strand fick vi John å jag. Idag kom det en ny kille som kontaktat mig angående det här med Skagitlinor. Stig Körstad hette han och är en rutinerad laxfiskare.
Stig var intresserad av mitt CTS 12,6´# 7/8 och kastade fint men var inte riktigt vän med spöt (ovana).
Jag visade lite av dom kasten som är så fina att göra med Skagitlinor och han förstod grejen direkt.
Stig provade nu sitt eget Norsker 12´# 8 med min 450gr = 29 g Rio Skagit + 10g DDC interm/ sjunk1 spets och detta satt kanonfint.

Som alltid lika trevligt att kunna vägleda gubbarna in i denna lin-djungel. Stig kommer säkert att vara med å kasta när han har möjlighet. Det behövs ju träning i Perry Poke och Snap T å snakeroll för att utnyttja Skagitkonceptet fullt ut.

Som dom allra flesta så trodde Stig att detta med Skagit är tungt och plaskar men då har dom nog aldrig testat det. Men jag visade att så är inte fallet...

John nöter på med sin Meiser 14´och provade min Guideline Skagit på 550 gr vikten stämde fint. Men den linan har mycket övrigt att önska tycker jag eftersom jag jämför med Rio som jag gillar mycket bättre.
En vilodag blir det i morgon men på fredag blir det säkert en sväng.

Hittade ett klipp på nätet som visar hur illa det är ställt för lax och havsöring i Norge.



 http://www.nrk.no/trondelag/fant-dodelig-antall-lakselus-1.11340427






2 kommentarer:

  1. Återkommer om 2 veckor, hade en mycket trevlig och lärorik dag

    SvaraRadera
  2. Kul att ni håller igång under veckorna, men det gäller väl att passa på innan vintern slår till.
    Jag är riktigt sugen på att kasta och dyker säkert upp i helgen om vädret tillåter.

    Ska nog ta med ett spö som är lite brutalt :)

    /Bernt H

    SvaraRadera