torsdag 26 februari 2015

Strömmande vatten


 En skapligt vindmässig men ganska kall förmiddag fick SSG veteranen Ingvar Olsson och jag vid sjön där Ån börjar. Lite olika spön å linor testades som vanligt.Ingvars ganska ålderstigna spö men som kastar jättebra när det laddas med rätt lina.
Ett ombyggt Daiwa 10,1 fot som det satt en för mig nästan okastbar lina på med en vikt på 24 g. Bytte till Rio Scandi Short Versi T # 6 = 24 g å´ se nu funkade det alldeles utmärkt.

Jag gav Ingvar rådet att ha den okastbara linan att hänga tvätt på i stället. Man blir återigen undrande varför 2 linor med samma vikt /längd kan vara så olika.

Själv körde jag åter med favoritspöna från CTS. Affinity DQ 13´# 7/8 och min nya DQ12`#5/6. Även 10,6` #8 Switch fick lite luft i ringarna. Alla spöna kördes med Rio Scandi Short Versi T och den Ken Sawada 35lbs intermediate skjutlina som jag för tillfället jämför med Amnesia. Hittills leder Sawada:n den kampen men mycket återstår innan jag accepterar den som ersättare för min Amnesia.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar