torsdag 23 februari 2017

1m/sek är betydligt trevligare...


Fin förmiddag fick jag vid sjön i dag. Nästan vindstilla jämfört med gårdagens 20m/sek. Linan jag var lite nyfiken på är en 7/8 Rio Scandinavian Shooting Head
flyt/interm 13,4m/32,3gr i orginalutförande.
För att passa dom två spön jag tänkte på bytte jag spetsen på 4,6m till en 3m med samma vikt. Linan blev då 11,8 m vilket stämmer bättre mot 12,6-13 fots spön.
Nej,den linan åker in i skåpet igen, helt kastbar men absolut ingen höjdare.
Min lilla CTS DQ 12`# 5-6 blev provad med 3 olika linor som hade i stort sett samma vikt ca. 27-29 gr men olika längd.
Först en Skagit + sjunk 6 spets 29,2gr/ 9,9m som kastade fint men kändes lite tung i mina händer. Åter är det längd och balans i lina som avgör om den känns tung.
Nr:2 är OPST Commando 28,3gr/ 4,6m+3,0spets= 7,6m. Bara 1 gr viktskillnad men betydligt lättare att kasta med
Nr:3 är en Rio Scandi Short Versi T Body # 7 22,7gr + 5,5grMOW spets flyt/ sjunk =28,2gr.
Återigen är det Riolinan som trots att den är med 10,1 m är längst av dom provade. Helt klart den mest välbalanserad av dom jag provade i dag.

Ny vända i morgon om vädret tillåter.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar