tisdag 7 februari 2017

Flugspö / Golfklubbor.


Fick en fundering nu när det åter blivit för kallt att svinga flugspö. För några månader sedan var en gammal barndomsvän med mig för att prova detta med flugkastning. Eftersom Clas C som spelar en del golf så det blev snack om golfklubbor kontra flugspö.
Som Clas påpekade finns det ingen som köper klubbor utan att prova så det passar honom/henne.
Men vi flugfiskare köper gladeligen spö för 7- 10 tusen utan att överhuvudtaget testat om det passar oss.
Jag kan mycket väl förstå att golfshoppen har andra förutsättningar för att prova, men jag har aldrig blivit erbjuden att prova ett spö innan köp. En gång krävde jag att få testa innan köp för prislappen låg runt 6000 kr. Säljaren blev som en fågelholk när jag frågade efter ett demospö så det blev samtal till grossisten som också ställde sig frågande.
Det kanske är dax att ställa krav på butikerna att få känna om spöt passar mig och mitt sätt att kasta.
En av killarna som är med och tränar i bland köpte nyligen ett spö för runt 9000 kr. Ett underbar trevligt spö och blev rekommenderad en lina av säljaren för runt 900 kr.Ingen som helst förfrågan hur köparen kastar och det visade sig att den linan passade inte killen överhuvudtaget.
Helt klart besviken provades en annan lina och nu kastade han hur fint som helst.

Nu är det dax att vi slutar att gå på reklamens budskap om superduper spö och linor.
Ställ kravet att få provkasta spöt med den lina som du tänkt att använda!!

Om det är svårt att få demospön av butiken kan man göra som vi gör, bland dom som är med mig och kastar. Brukar oftast finnas någon som har framförallt någon lina att prova.
Kanske något spö ibland. Två killar som har kastat med mig har skaffat samma koncept som jag använder. 








 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar