tisdag 28 februari 2017

Lång lina



Ett kort pass till Rådasjön mest för att kolla isläget och eventuellt göra några kast innan jag skulle fika hos fiskebroder Berny. Öppet vatten och en frisk sydvind blev perfekt på mitt kastställe.
Började med CTS 12,6`# 7-8 Skagit och OPST Commando 475gr = 30,6 g+4,9 spets.
Fin lina att kasta men i kortaste laget för spöt tyckte jag. 5,5m+3 = 8,5m. Nej en Rio Scandi Short # 9 = 35,1g är betydlig bättre att kasta med.

Helt klart att OPST Commando linorna är för spön från 12 fot å` kortare.
Mitt CND Stealhead 14,1`# 8-9-10 fick komma ur tuben och känna på en Century Stealth på 14,5m.
En helt underbar kombination trots vikten. Att se denna linan rulla ut så elegant ger mig lite av den berömda ståpälsen. Härligt att kasta med ibland men till praktiskt fiske är linan i längsta laget för dom vatten jag besöker.

Sista spöt för dagen blev min underbara 10,6`# 5-6 CTS Affinity DQ laddad med OPST Commando 300 gr=19,4g + 5,5g 4,6m+ 3m MOW spets.
Dessa korta linor är en ren fröjd att hantera och passar ju kanofint på trånga platser.

Eftersom det nu är öppet vatten på mina kastställen så ökar intensitet på mina besök vid sjön. Nu är det dax att finslipa kastningen för den som vilat hela vintern. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar