torsdag 2 mars 2017

Längdens betydelse


Som en spegel låg Rådasjön på min kastplats i dag. Våren är på G förstod jag när små sländor surrade i luften. CND Stealhead 14,4 # 8/9/10 blev första spöt laddat med Ballistic Spey 14,6m/ 37g. Jämfördes med Stealth 14,5m / 37g.
Kastade ganska lika men Stealth linan hade bättre driv vilket jag tror beror på att den har Amnesia skjutlina.

CTS Affinity DQ 10,6 #5-6 prova jag med två linor med samma vikt 19,8 resp 19,4g men olika längd. 10,1m resp 7,6m vilket gör den korta linan betydlig lättare att kasta med.
Alltmer förstår jag att längden betyder mer än vikten på linan.

Vilodag i morgon men på lördag är jag i gång om vädret tillåter. Vindriktningen har nu inte så stor betydelse då sjöarna är isfria så det går att välja bästa läget





2 kommentarer: