torsdag 30 mars 2017

En gammal elev.



En kort sväng till sjön för att stilla nyfikenheten på min OPST 350 gr och CTS DQ 12 # 5-6. Nej till det spöt är 300 gr bäst.
Lite förvånad blev jag när min gamla kastelev Sten-Olof Rusch står och svingar sitt Guideline Lecie 13,7  8/9 med en Rio Scandi Short Versi T# 8. Detta passade kanonfint ihop.
Sten -Olof har lite svårt med att kasta på vänstersidan,så han fick rådet att kasta backhand i stället. Detta var tydligen lättare så med lite träning är problemet med att fiska felsidan löst.

Alltid lika roligt när det det dyker om gubbar som jag har lärt att kasta.





2 kommentarer:

  1. En Rio Scandi Versitip Short på en 13,7 fotare låter ju helt åt h-sike galet. Blir det inte alldeles för kort och slängigt om man vill kasta lite längre? Eller har jag fel?

    SvaraRadera
  2. Det funkar fint med båda typerna. Short med 1 m överhäng går riktigt fint. Personligen tycker jag att den kortare linan är mer användbar. Ofta beroende av att man kan vada på olika djup utan att det blir jobbigt att kasta. Själv kör jag nästan enbart med 13fot eller kortare. Vet jag att det inte blir någon särskild vadning tar jag gärna en Rio scandi Versi T. Blir som du säger lite lugnare flykt genom luften.

    SvaraRadera