torsdag 3 januari 2019

För mig en ny skjutlina å en liten filmsnutt



Besviken över att isen åter lagt på mina kastställen, öppet vatten igår, is idag.
Trotts allt fick jag en chans att testa en för mig ny skjutlina. Som många laxfiskerävar använt under många år fick jag veta på FB.
Linan är BerkleyTriline Big Game, den jag testade är 50lbs= 22,7kg och 0,60mm.
En fantastiskt fin skjutlina tyckte jag, förvånansvärd smidig i det iskalla vatten.
Nu blev det inte så många kast i kylan. Men skulle mycket väl tänka mig denna linan om det var aktuellt att byta skjutlina.
Kollat priserna på olika skjutlinor per meter, denna Berkley linan ligger på 0,33öre m. Amnesia som är en billig lina ligger på 2,16 kr metern och flertalet av mina andra skjut linor ligger på 5,8-7 kr metern.
Snacka om att känna sig blåst, sätt namnet skjutlina framför en nylonlina så kan man lägga på flera 1000%. Bra förtjänst på dessa linor. 600m Berkley Triline Big Game kostar 200 kr. Motsvarande linor av annat fabrikat ligger i spannet 3500-4200 för ca 600m. Visserligen uppspolad på 30-50 m spolar men förtjänsten är nog skaplig ändå.


                                     En liten filmsnutt blev det även i dag







2 kommentarer:

  1. Har testat för lite då kylan var för svår. Jag lovar att återkomma med vad jag tycker så fort jag provat mer. Men det jag upplevde under den korta tiden jag kastade var det absolut en ersättare för OPST om jag behöver byta.

    SvaraRadera