torsdag 24 januari 2019

Funderade på spö köp,


Lite funderingar på en spö investering. Spöt på bilden som jag provade i höstas och har fastnat lite i skallen. Då jag har blivit allergisk mot siffrorna som står på våra spön är det bäst att försöka utreda själv hur spöna verkar.
Detta spö fick jag låna av Pär Jansson i går för att se hur det funkar med lite olika linor. Just nu är det svinkallt ute så det fick bli en liten jämförelse inomhus med några andra spön.






Kanske inte så veteskapligt men en bra fingervisning om hur spöt är gjort. Som ni ser sitter spöna i spänn mellan stolarna och i toppöglan hänger en vikt på exakt 100g. CTS spöt längst bort i bilden är 12´ med betäckningen 5-6 och som ni ser är det betydligt styvare än Grahams 11,3´# 7-8.

Det jag var ute efter var ett spö med bra power om man skulle få på en bra fisk. Alltså inte kastmässigt för där räcker allt till som jag redan har.
Återigen det måste vara dax att hitta ett bättre system för att tala om vilka linvikter spöt trivs bäst med.

T.ex om jag köper ett spinn/haspelspö står det alltid angivet ett viktfönster ex 10-30g. Hur svårt kan det vara att hitta ett system för flugspö med linlängd/ vikt och framförallt kastsätt överhand eller Speykast.

Hur jag än vrider å vänder på det så blir det nog dom gamla spöna som får vara kvar i tjänst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar