fredag 14 juni 2019

Årets första dopp.

Mitt modifierade 9,1 #5-6 nu med en liten butt

En fin förmiddag blev det vid sjön och ett snabbt dopp i det 18 gradiga vattnet.
Spösvinget idag bestod mest i att kasta med min lilla numera modifierade 9,1`# 5-6 6 delade spö som har fått en liten butt. Helt perfekt för mig som nu kan ha det som ett tvåhandspö. Laddat med en 300gr=19,4g OPST 4,6m + en MOWspets 3m kastar det jättefint.

Kan det vara dax att omdefiniera detta med Skagit till Scandinavian Skagit då det funkar jättefint att kasta med dessa korta och förhållandevis lätta klumpar med alla typer av spetsar från flyt till riktigt snabbsjunkande.
Själv kör jag dessa linor från 250gr= 16,2g till 450gr=29,2g med olika spetsar. Alla funkar kanonfint.
Dessa korta klumpar gör det betydlig enklare att utföra alla typer av kast. Från vanligt Speykast till Snap T,. Perry Poke och Snakroll.

Även min 11,3´ #8-9 Graham fick smaka på en Skagit lina nu en Rio Skagit Max Long 8,2m/500gr=32,5g+ 12 fots Hardy spets 6g. Underbart spö som fixar allt som jag hänger på. 12 ´Loop Cross S 1 #7 fixar den linan också men känns lite ansträngd för den vikten.

Återigen ser man att priset inte alltid avspeglar prestandan hos våra spön. Här skiljer det ca 9000kr i pris till det billigare spöts fördel.
Båda spöna är jättesköna att kasta med men har helt klart olika egenskaper. Nu är det inte helt relevant att jämföra en # 7 med en # 8-9. Men 8-9an  har mer power ner mot handtaget.

  



   





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar