onsdag 5 juni 2019

Det börjar närma sig. Årets första.

Snar läge för ett svalkande dopp.




23 grader i skuggan vid sjön och 16,5 i vattnet = snart dax för årets första dopp.
Vinden spelade oss ett spratt, det blev till att byta kastplats. Fint när det är så nära mellan sjöarna, bara att byta om vinden blir för svår.
Janne L provade flera små öringspö med många olika linor alla verkade funka fint.
Sen riggade han sitt B&W Hexagraf 12,4 med den lite udda siffran DT10. Lite kuriosa på spöt, dom rekommenderar en Dubbel Taperad lina på detta ca 20-25 år gamla spö. Men idag är det väl knappast någon överhuvud taget som kör med en DT lina. Jo jag vet några som av historiska själ fortfarande använder denna enligt mig föråldrade och inte speciellt användarvänliga lintyp.
Nej på Hexagrafen hängde vi på moderna linor i olika vikter av Rio Scandi Versi T. Den jag personligen gillade bäst var min 7-8 Nextcast SalarFinder 40 + 12 fots Hardy spets. en riktig höjdare kombination om man bortser från vikten på spöt.

Själv provar jag det som jag har tänkt att fiska med närmaste tiden bl.a Graham 11,3 # 8-9 med OPST 450. Samt Loop Cross S1 med olika linor














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar