lördag 15 juni 2019

Åter en linfundering



Någon timma fick Berth-Arne och jag vid sjön innan badfolket anlände. Bettan ville prova sitt Sameo Classic 9,3´# 8. Siffran på spöt indikerar enligt AFTM 13,6g. Varför inte skriva att det gäller överhandskastning. Nu provade vi en Skagitlina på 300gr= 19,4g Vilket skulle motsvara linklass 11 enligt AFTM.
Detta stämmer bra enligt vad Sameo skriver på sin sida att gå upp 2-3 klasser när det gäller Skagit å underhandskastning.
Förvirring för den oinvigde blir ju total när vi nu laddar samma spö med en # 5a Rio Scandi Short som har en vikt av 20,8gr.
Här går vi alltså ned i linklass från 8 som det står på spöt till 5 men vikten ökar på linan. Stackars den som skall hitta rätt i denna labyrint av siffror på spön och linor.
Själv provade jag min lilla 9,1´ # 5-6 med en 4 och en 5a Rio Versi T. Ingen bra kombination för Speykastning. Linan som är 10 m är i längsta laget för 9,1 fots spö. Betydligt trevligare blev det med CTS 11`#2-3 med 5a linan då stämmer spö/ linlängd bättre överens.
Passet avslutades med spöt som alltmer faller mig i smaken oavsett vad jag hänger på så levererar det kanonfint. Spöt är Graham Grilse 11,3` # 8-9 i dag med Rio Scandi Body Long #8   8m/28g+ 3,6m 6 g Hardy spets detta kastar kanonfint.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar