fredag 20 september 2019

Opal Switch en pärla.

Opal Switch 11`# 6 med OPST 400gr



Tanken bakom dagens kastning var att jämföra 2 linor på mitt Opal Switch 11´# 6. Siffran 6 står för en WF 6:a vilket är 10,4g enligt AFTM. Det stämmer säker för överhandskast som spöt är designat för.
Men som Flugor.se föredömligt beskriver spöt gäller andra linvikter vid andra typer av kast.
Själv kör jag med en Rio Scandi Short Versi T #6/7 klump= 21,1 g+spets 4,2 g= 25,3g vilket jag tycker kastar kanonfint. Denna linan är total ca 10m.
Men den linan jag gillar bäst på spöt är OPST 400gr=25,9 g+spets 4,2g= 29,8.
Märk väl att jag viktar med spetsen, vilket inte är nödvändig om man bara utför sk Skagit kast. Jag vill även kasta vanliga Speykast och den vikten klarar spöt galant.
Denna OPST linan upplever jag som betydligt lättare vilket bara beror på att den är betydligt kortare. 2 m kortare än Rio linan men, 4,5 g tyngre. Så återigen välj lina efter vilka kast ni vill utföra.
Janne L var på hugget även idag nu med 12-13 fots spön av äldre årgång.  Som alltid lika trevliga att kasta med. 






 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar