lördag 7 september 2019

Opal Switch och OPST

Berth-Arne Provar Loop Opti

Trevlig förmiddag vid sjön i dag.Nu när laxsäsongen går går mot sitt slut, börjar träningskastningen för många. I dag kom Jens till sjön för att kasta lite med sitt lilla Loop Opti 9,3¨# 4 och 175gr OPST. Han provade lite olika spetsar mellan 7-10fot. Ett mycket trevligt spö som jag kunde enhands speya med.
Själv var jag nyfiken på mitt Opal Switch 11´# 6. En 6:a gjord för överhandskast innebär en linvikt på 10,4g på 9,15m.
Jag hängde på 400gr= 25,9g +spets,vilket funkade kanonfint att Speykasta/ Skagitkasta med. Återigen en eloge till Flugor.se som på ett sakligt och bra sätt förklarar hur spöt kan användas. Om man ser på klassen så har jag gått upp 2 steg från # 6 till 8.  Går säkert att speykasta med både en 6:a och en 7:a. Mycket en fråga om vad man gillar bäst. 

Ett i mitt tycke väldigt trevligt spö för mitt fiske. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar