torsdag 13 februari 2020

Tre spö en lina + lite film


Skaplig dag vid sjön fick Bettan å jag mitt mål för dagen var att prova en Rio Short Head Spey klump. 8,2m +3m spets= ca 30g. 11,3´# 8-9 Graham Grilse först ut. Kastade skapligt men inte bra, spö nr 2 Sameos Opal Switch kastade sådär.
Misstänkte ganska snabbt linan är för lång för dessa 2 spön. en lina på 11,2m på 11 fots spö är inte optimalt. 12 fots Daiwa Signatur # 8 är nästa spö och nu händer det grejer, kastade riktigt fint. Men återigen ligger Rio Scandi versi T som referenslina och hittills har inge överträffat den.
För mig var dagen höjdare Graham Grilse 11,3 # 8-9 laddad med OPST 450gr+ 12 fots Hardy spets, För mig kan det inte bli bättre, helt underbart att kasta med.


Berth-Arne provade sitt Sameos Opal Swith 11´# 6 nu med Rio Scandi Short Versi T # 7.  Satt som en smäck, så gjorde även hans 11´Guideline Kispiox #7-8 nu med en lina som inter provats innan. Naturligtvis en Rio Scandi Short Versi T# 8 kastade underbart fint.
 Som jag sagt tidigare stirra er inte blinda på vad för siffror det stå på spöna, Tänk mer på hur spöt skall användas.

        Några små filmsnuttar fick jag till när Bettan provar sina spön.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar