torsdag 12 augusti 2021

Att hjälpa en fiskebroder,


 Alltid lika rolig att få hjälpa en fiskebroder med hans utstyr. Lars ville ha lite hjälp med hur nyinköpta linor matchade hans spö. Jodå först ut var hans gamla Loop Blue Line 13,2´#9 med en Rio Scandi Short #9 + 12 fots /6g Hardyspets.

För mig var det helt sagolikts att kasta med detta relativt ålderstigna spö. Kastade fint gjorde även hans Loop Advenure 12,6´# 8-9 med en #8 Rio Scandi Short. Kändes aningen tyngre men helt okej.

Spö nr3 var CTS Affinitty DQ13`#7-8 med #8 Rio linan på jo detta är ju ett av mina favorit spö, så naturligtvis passar det mig alldeles förträffligt. Men för Lars del gillar han sitt Blue Line13,2 ´bäst och då är det förstavalet när dom kommer till Gaula på lördag.

Som jag påpekat så många gånger tidigare det gamla är väl så bra att kasta/fiska med . Den stora skillnaden är bara spöts egen vikt. Kastmässigt hävdar dom gamla spön sig väl mot dagens spö med fantasipriser. Det finns inget spö som kan få mig att kasta låt oss säga 5-10m längre med min befintliga lina.

Hur lång och med vilka linbågar spöt levererar är bara försäljningstrix. Allt hänger som alltid på vem som håller i handtaget.

I morgon är det åter dax att fresta invånarna i Sällskapssjön. Målet är att kanske kroka någon av dom stora gäddorna som bevisligen snor någon RB i bland.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar