tisdag 3 augusti 2021

Prova det gamla igen.


             Letade lite i skåpet och hittade en lina jag inte använt på många år.


Som jag minns den sedan tidigare så kastar den riktigt fint. Nu var den nog ännu bättre med lite olika sjunkspetsar. 15fot sjunk 6 på 12,6´#7-8 CTS Affinitty Skagit är kanonfin att kasta. även med 10-12fots Spetsar är den underbar. Varför har den då legat undangömd i skåpet.

Jo jag är väl som alla andra, vill prova på nymodigheterna som fabrikanterna överöser oss med. Men det gamla är väl så bra. gäller bara att anpassa linan efter vilket spö jag använder.

Det ser vi tydligt när vi tränar Berth-Arne och jag. I dag provade vi mitt Kispiox 11`# 7-8 med OPST 400gr=25,9g+12 fots spets. För mig som kastar detta spö med tvåhandsfattning var det kanonfint. Men spöt hanterar linor som Berth-Arne gillar från 250gr=16,2g+10-12 fots spets. Märk väl han gillar att kasta enhands och det gör han jättebra. Alltså OPST linor från 250-400gr men den tyngre linan börjar bli jobbig att kasta enhands med.

Återigen blir ju kontentan av dessa små tester, att spöna har en otrolig potential om vi bara vågar prova. Där ligger ju lite av vad jag tycker är det roliga med all flugkastning. Hitta det som passar dig själv, och som blir som den berömda hand i handsken




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar