lördag 18 december 2021

Nytt kontra gammalt.


 På dagens dimmiga träningspass ville jag testa hur äldre spön står sig mot nyare versioner. Det gamla Daiwa Whisker har kanske 15-20 år på nacken. medan Guideline Kispiox är betydligt yngre, men inte dagsfärsk.

Jodå båda spöna hanterar linorna bra men helt klart är att dom yngre spöna har betydligt större viktfönster. Kispioxen kastar allt mellan 250-450gr= 16,2-29,2g beroende om man kastar med en eller två händer.

Enligt min uppfattning orkar inte Daiwa spöt hantera detta stora viktspann. Kan det vara så att som vännen å legenden Olof Johansson skrev i sin fina bok "Laxfiske på mitt sätt". Att flugspö är en förbrukningsvara? Jag vet inte vad som händer när kolfiber belastas undre lång tid. Kanske mattas fibrerna? 

Hur som helst har dom äldre spöna egenskaper jag uppskattar om man bortser från egenvikten. Jag är även förtjust i nyare spön som har dom äldres goa aktion och kastförmåga. 




 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar